Ocuparea facultății de istorie

Câțiva studenți de la Universitatea București au ocupat, la ora 20, amfiteatrul Nicolae Iorga din Facultatea de Istorie. Acțiunea este un gest de solidaritate cu evenimentele de la ClujOcuparea a fost făcută cu susținerea profesorilor și a decanatului.

Update 23.00: Câțiva dintre organizatori au vrut să ne dea afară pentru că am publicat în acest articol mesaje “neaprobate” de ei. “Voi nu ar trebui să fiți aici în mod normal”, a spus Doina Vella, membră CRIM.

S-a dezbătut mai bine de jumătate de oră dacă avem voie să rămânem. Unii au propus să rămânem, dar să scriem doar “ce se aprobă în plen”. Mulți au susținut dreptul nostru de a fi acolo dar, în condițiile astea, am decis să ne retragem :)

Una dintre revendicările lor era “recuperarea spațiului pentru a crea un spațiu liber de dezbatere”.

Update 22:23 14 studenți vor rămâne peste noapte în amfiteatru. Ei vor fi înlocuiți de un alt grup la ora 8 dimineața. În sală vor fi permanent grupuri de ocupanți, în schimburi de patru ore.

22:13 Ocupanții dezbat dacă rămân peste noapte în amfiteatru. Cineva spune că trebuie să rămână măcar o parte, altfel se va pierde din impact. Se propune ca mâine dimineață să fie informați și restul colegilor și profesorilor. Se decide că o să stea cineva în sală în permanență, inclusiv în timpul cursurilor de mâine.

Strigătul e mai bun ca tăcerea

 21:52 Profesorul Bogdan Antoniu le spune unor studenți că „orice strigăt e mai bun ca tăcerea. Cei prezenți astăzi aici vor transmite mai departe aceste experiențe civice. Aceste întruniri ar trebui să fie mai dese.”

 21:28 Este pauză de la discuții până când se întorc cei doi studenți delegați să vorbească cu presa.

Studenții au votat: „Am ocupat!”

21:16 Studenții se hotorăsc ce să spună presei, ca nu cumva din „inocență” să zică lucruri care să fie folosite împotriva lor.

O studentă se revoltă împotriva colegilor de discuție. „Noi nu am ocupat nimic. Am venit aici pentru o dezbatere și suntem liberi să discutăm.” Colegii ei au supus la vot dacă au ocupat sau nu univeristatea și au stabilit în urale că s-a ocupat.

Au fost delegate două persoane care să transmită presei mesajul: „Am ocupat universitatea. Suntem aici să dezbatem. Suntem conștienți că există niște probleme în învățământ. Este un proces deschis tuturor celor interesați de procesul de învățământ. În același timp, suntem solidari cu cei de la Cluj.”

În sală erau inițial peste 100 de studenți, însă doar câțiva deciși să rămână în universitate. Cam jumătate dintre ei au plecat. Cei rămași au decis să discute despre ce vor cere în cazul în care cineva îi va întreba.

Studenții au început să facă o listă deschisă de teme care se vor dezbate liber și vor fi prezentate public ulterior.

colaj cereri

Alături de studenți au rămas și profesorii care au participat la dezbatere, inclusiv decanul facultății, Adrian Cioroianu. Acesta s-a retras ulterior.

Cioroianu: „Dragilor, vă spun noapte bună. Îmi place cum a început această discuție. Dacă aș fi student, mi-ar plăcea ca profesorii să nu fie de față. Să nu faceți lucruri de care să vă fie rușine mâine!”

Studenții au votat rămânerea profesorilor între ei.

Bogdan Antoniu, profesor: „Ați ocupat universitatea, dar ea n-a opus rezistență. Dacă ocupați, ocupați! Votați dacă vreți să rămânem și noi aici.”

Adrian Cioroianudecanul Facultății de Istorie:„Din punctul meu de vedere puteți rămâne cât vreți aici. Locul Poliției nu e în Universitate. Eu pot să vorbesc cu autoritățile să vă lase în pace. Doar n-o să dați foc Universității.”

Ocuparea a început în timpul dezbaterii „Studenții și profesorii: de aceeași parte a baricadei?”, organizat de grupul informal CRIM.

Dezbaterea s-a încheiat la ora 20, studenții ieșind din sală pentru o pauză. O parte dintre ei vor să petreacă noaptea în Universitate.

11

Studenții dezbăteau cu profesorii despre lucrurile care-i despart.

Din discuție:

Mircea Kivu, sociolog: Noi veneam la facultate ca profesorii să ne spună ce și cum. Noi veneam să ne spună unde este biblioteca, să ne sugereze niște titluri și să fie un fel de moderatori ai dezbaterilor noatre. Deci, relația noastră cu profesorii era aproape simetrică.
Cred că rolul de cultura generală și abilitățile generale revin liceului. Dumneavoastră sunteți produsul unui liceu prost gândit. Facultatea ar trebui să fie un loc unde niște oameni interesați de acest domeniu au pe cineva care să îi împărtășească din același domeniu și să-i îndrume pașii.
 
Carol Căpiță, lector: Problema nu este a dumneavoastră, a studenților, ci a unei societăți care nu știe ce vrea de la educație. Universitatea trebuie să formeze studenți pentru o societate care nu se știe cum va arăta în viitor. 

 

Adrian Cioroianu, decan: Sistemul Bologna a dat-o în bară. Sistemul de învățământ este în decădere nu numai la noi, ci în tot Occidentul (…) Sistemul acesta nu a dat rezultate. Unele facultăți de istorie de stat din Spania au păstrat patru ani pentru ciclul de licență.

despre sistemul universitar din SUA, dat exemplu de cineva din sală: „Când veți merge să vă angajați afară, veți vedea cât de buni sunteți față de ceilalți.”
Cioroianu: „Cred că specializarea e mai importantă ca polivalența. Nu știu dacă Universitatea vă poate pregăti pentru orice”

 

Alexandru Niculescu, profesor: Dușmanul meu de moarte este implementarea. Un pachet de intelectuali trebuie să creeze, nu să aplice. Întregul sistem Bologna vrea să ne ajute să devenim competitivi cu centrele creatoare, adică SUA și Japonia. Dar nu putem copia creativitatea. Trebuie să găsim o modalitate proprie de a crea.
Eu cred că rolul Universității este să ne facă mai buni. Atât.
Universitatea trebuie să renunțe la autoritatea sa tradițională. Eu, ca profesor, încerc să NU captivez studenții. Dacă îi captivez, le iau libertatea, îi împiedic să gândească pe cont propriu.

 

O acțiune asemănătoare s-a-ntâmplat la sfârșitul anului 2011.

1k
shares
Share pe Facebook
Tweet
Share on Google+
+

Type to Search

See all results