Cum s-a băgat corporația în mațele mortului

Platforma artistică ExperimentalistRO ne-a cenzurat un text. Nu acceptăm cenzura, orice formă ar lua ea, așa că încheiem colaborarea cu ei și Grolsch, firma care deține proiectul. Practic, în felul ăsta rămânem fără banii de chirie, dar credem că principiile sunt mai importante decât căldurica.

Am fost reticenți încă de acum șase luni, când cei de la Grolsch ne-au abordat pentru o colaborare. După ce am văzut cum Roșia Montană Gold Corporation îneacă cu bani orice articol jurnalistic și cum site-ul Think Outside the Box a fost șters de Adevărul la cererea Coca-Cola, ultimul lucru pe care îl voiam e să depindem de o firmă care vinde bere. 

Însă Experimentalist ne-a propus să scriem trei articole pe lună despre orice subiect vrem, oricât de trăsnit ar fi, și în schimb să ne plătească chiria Casei. Ca un fel de Mecena, promotor al creativității. Am acceptat, cu condiția să avem o clauză în contract care să ne garanteze independența editorială. 

Totul a mers bine până când, într-o zi, o studentă la medicină ne-a dat un text despre atmosfera comic-absurdă dintr-o sală de autopsie. Ne-a plăcut la nebunie. Era amuzant, profund și cinic – într-un cuvânt, experimentalist. L-am publicat.

În doar jumătate de oră, textul era cel mai citit articol de pe platformă și circula pe Facebook într-un vârtej de admirație, uimire și controversă. Apoi articolul a devenit indisponibil pentru vizitatorii care nu erau logați. Apoi a dispărut poza și am acceptat asta, înțelegând că în cultura noastră trupul uman poate să-i deranjeze pe unii. Apoi a dispărut textul cu totul (acum îl găsiți pe site-ul nostru: http://bit.ly/moartea).

Explicațiile au pornit de la “obscenitate” până la “e prea departe de tonul pozitiv pe care se presupune că îl are brandul asta în comunicare”, treburi care ne-au speriat nespus. Credeam că datoria noastră e să scriem texte faine, nu să anticipăm ce și-ar dori brandul să transmită grupurilor țintă.

Așa funcționează bloggingul, arta și creativitatea din jurul corporațiilor sau a instituțiilor statului. Un simulacru al spiritului uman și al libertății de exprimare.

Am fost naivi. S-a terminat.

De acum, Casa Jurnalistului se va baza pe contactul direct cu publicul. Tot ce publicăm va fi disponibil gratuit, pe Internet, dar și într-o formă fizică, pe care o vor primi cei care vor să susțină financiar inițiativa noastră.

Asta înseamnă că va trebui să scriem mai mult și mai bine. Vom începe zilele următoare să publicăm o serie de investigații și proiecte multimedia la care am lucrat luni întregi. 

Jurnalismul independent e o chestie despre care vorbesc toți, dar nimeni n-a reușit s-o facă pe bune. Dacă e o cale, o vom găsi.

Casa Jurnalistului

Type to Search

See all results